Förebyggande Tandvård

Grundstenen för bra tandhälsa är att ta hand om dina tänder för att hålla dem friska. Detta hjälper till att undvika karies, tandköttssjukdomar, emaljslitage och mer

Vad är förebyggande tandvård?

Förebyggande tandvård är tandvård som hjälper till att upprätthålla god munhälsa. Det är en kombination av regelbundna tandkontroller tillsammans med att utveckla goda vanor som borstning och tandtråd. Att ta hand om dina tänder börjar tidigt i barndomen och sträcker sig under hela ditt liv.

Vilka är vanliga förebyggande tandvårdstjänster?

För att förebygga uppkomsten av sjukdomar i munhålan krävs regelbundna kontroller. Detta säkerställer att vi kan ingripa i tid innan sjukdomen utvecklas och blir svårbehandlad.

Exempel på förebyggande tandvård är avlägsnande av plack och tandsten, behandling av fördjupade tandköttsfickor, fluorbehandling, och goda råd och instruktioner från tandhygienisten om hur du bäst sköter dina tänder och ditt tandkött.

Hur kan jag själv förebygga tandhälsan?

Borsta tänderna minst två gånger om dagen – vanligtvis morgon och kväll – med en mjuk borste och fluortandkräm.
Din tandläkare kan rekommendera den bästa tandborsten och tandkrämen för dig. De kan också instruera dig om hur du borstar ordentligt.
Att använda tandtråd dagligen för att få mat som sitter fast mellan tänderna innan den blir plack är en bra förebyggande åtgärd. Använd flourskölj för att skölja ut matpartiklar efter tandtråd. Man bör undvik sura livsmedel som kan skada tandemaljen.

Vi är anslutna till

Du är välkommen att besöka oss

Öppettider
Måndag: 07:30 - 17:00